Merkezi Cihaz Kayıt Sistemi

Yurt dışından cihaz getirdim, kayıt hakkım olup olmadığını nasıl sorgulayabilirim?

https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kayit-hakki-sorgulama linkini kullanarak ya da Kurumumuzun BTK Tüketici İletişim Merkezi'ni (120) arayarak kayıt hakkınız olup olmadığını sorgulayabilirsiniz.

Daha önce kayıt yaptırdıysanız, kayıt yaptırdığınız yıl ve takip eden 2 yıl yeni kayıt hakkınız bulunmaz. Bundan sonraki yılın girmesiyle (1 Ocak itibariyle) kayıt hakkınız doğar. Yeni cihaz kaydı yapabilmeniz için en son tarihli cihaz kaydınıza ait yurda giriş tarihi üzerinden en az üç takvim yılının geçmesi gerekir.


Yurt dışından getirilen cihazımı Türkiye'de kullanabilir miyim?

Yurtdışından getirilen telefonlar 120 gün kayıt yaptırmadan kullanılabilmektedir. Cihaz 120 gün içinde kayıt edilmemesi durumunda iletişime kapatılmaktadır.

Kayıt edilmesi zorunlu olan cihazlar nelerdir?

Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazların (IMEI numarasına sahip) tamamının kayıt altına alınması gerekmektedir. (cep telefonları, dizüstü bilgisayarlar vs.)


Cihazımın IMEI numarasını bilmiyorum. Nasıl öğrenebilirim?

IMEI numarası cihazın *#06# tuşlarına basılmak suretiyle öğrenilebilmektedir.

Yurt dışından getirilen cihazımı kayıt yaptırmadan Türkiye'de kullanabilir miyim? Cihazımı kayıt altına aldırmam için herhangi bir süre sınırı var mıdır?

Yurt dışından getirilen cihazlar, yurda giriş tarihinden itibaren 120 gün kayıt yaptırmadan kullanılabilmektedir. Belirtilen süre içerisinde kayıt işlemi gerçekleştirilmeyen cihazlar kayıt dışı olmaları sebebiyle iletişime kapatılmaktadır.


e-Devlet kapısı üzerinden kayıt işlemi nasıl yapılır ve gerekli belgeler nelerdir?

E-devlet kapısı üzerinden yapılan kayıt işleminde yurda giriş yapan belge sahibi şahsına ait bilgileri e-Devlet şifresi ile https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kaydet adresinden cihaz kaydını yapabilmektedir. e-Devlet kapısı üzerinden yapılan başvurularda kişiden herhangi bir belge talep edilmemekte olup kontroller elektronik ortamda yapılmaktadır.

Kayıt işlemi öncesinde dikkat edilmesi gereken hususlar nelerdir?

IMEI kaydı için kişiye ait yurda giriş yapılan belgenin son üç yıl içerisinde herhangi bir cihaz kayıt işleminde kullanılmamış ve kişinin Türkiye’ye giriş yaptığı tarih üzerinden 365 günlük hak düşürücü sürenin geçmemiş olması gerekmektedir.


Kayıt işlemini ne şekilde yaptırabilirim?

T.C. kimlik numarası ve yabancı kimlik numarası bulunan, e-Devlet şifresi alabilen kişilerin tek kayıt mercii olan e-Devlet kapısı https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kaydet üzerinden sisteme giriş yaparak gerekli bilgileri doldurmak suretiyle kayıt işlemini gerçekleştirmesi gerekmektedir.

E-devlet kapısın üzerinden işlemde bulunmasına izin verilmeyen kişiler (diplomatik belge sahipleri) aşağıda belirtilen işletmecilerin Abone Kayıt Merkezlerine başvurur.

www.avea.com.tr

www.turkcell.com.tr

www.vodafone.com.tr 


Kayıt işlemi için öncelikle ne yapılması gerekmektedir?

E-devlet sisteminden kayıt hakkının sorgulanması (https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kayit-hakki-sorgulama) harç ücretinin yatırılması (2020 yılı için 2006,20 TL) ve kayıt işlemlerinin tamamlaması gerekmektedir.

Dekontta dikkat edilmesi gereken husus nedir?

Dekont üzerinde kayıt yapılmak istenen cihaza ait *#06# tuşlarına basıldığında ekrana gelen 15 haneli IMEI numarasının, yurda giriş yapan belge sahibine ait ad ve soyad ile TC Kimlik numarasının yer alması gerekmektedir. IMEI numarasının doğru olmasına dikkat edilmelidir. Çift IMEI numaralı cihazlar için dekont üzerinde cihaza ait 15 haneli tek IMEI numarasının yer alması yeterlidir.


Harç parası yatırıldıktan sonra kayıt işlemi tamamlanmış oluyor mu?

Hayır. E-devlet kapısından kayıt işleminin son aşamasına kadar tamamlanması gerekmektedir. E-devlet kapısından kayıt yapılmasına izin verilmeyen kişiler (diplomatik belge sahipleri) ise abone kayıt merkezlerinden kayıt işlemini yaptırması gerekmektedir. Harç ödemesi kayıt sırasında sisteme entegre bankalar ya da vergi dairesi aracılığıyla yapıldı ise e-Devlet kayıt sayfasına geri dönülerek kayıt işleminin onaylanması ve sekiz rakamdan oluşan başvuru takip numarasının alınması gerekmektedir.

Kredi Kartı ile ödeme yapabilir miyim?

Yolcu beraberinde getirilen telefon kullanım izin harcı Hazine ve Maliye Bakanlığı internet vergi dairesi üzerinden kredi kartı ile de ödenebilmektedir. Harcın EFT ile ödenebilmesi, kullanmakta olduğunuz bankanıza ait işlemlerde bu seçeneğin bulunması halinde mümkündür

Kayıt başvurusundan sonra cihazın kayıt edilip edilmediği nasıl öğrenilir?

Cihazın kayıtlı olup olmadığı hakkında bilgi; E-devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/imei-sorgulama alanından sorgulama yapılarak veya Kurumumuzun BTK Tüketici İletişim Merkezi'nden (120) öğrenilebilmektedir.

Gerekli belgeler ile birlikte Abone Kayıt Merkezine başvuruda bulundum. İşlemlerimin tamamlandığını nasıl anlarım?

Cihaza ilişkin olarak sunulan belgelerde ve cihazın elektronik kimlik bilgisinde sorun bulunmaması halinde, cihaza ilişkin bilgiler eş zamanlı olarak Mobil Cihaz Kayıt Sistemi’ne (MCKS) girilmekte ve cihazın IMEI numarası kayıt altına alınmaktadır. BTK Tüketici İletişim Merkezi (120) aranarak da konu hakkında bilgi alınabilmektedir.


Yolcu beraberinde getirilen cihazın kayıt altına alındıktan sonra ana kart değişimi yapılır ise kayıt işlemini nasıl yapabilirim?

Yolcu beraberinde yurtdışından getirilen cihazın arızalanması nedeniyle cihazın ya da ana kartının değiştirilmesi durumunda; ilk kayıt başvuru sahibinin (yolcu beraberi cihazın kaydını yaptıran kişi) veya değişim amaçlı cihazın ithalatçısının ya da imalatçısının Kuruma başvurusu ile IMEI değişim işlemi yapılabilmektedir.

İlk kayıt başvuru sahibinin; değişimi yapan firmadan almış olduğu değişim belgesi ile e-Devlet kapısı https://www.turkiye.gov.tr/btk-telefon-anakart-degisikligi üzerinden başvuru yapması gerekmektedir.

Değişim belgesinde neler bulunması gerekmektedir?

Antetli kâğıt veya firma kaşesinin olması, firmanın adı/ünvanı ile adres veya telefon bilgilerinin, cihazın eski ve yeni IMEI numaralarının değişim belgesinde yer alması ve her iki cihazın aynı marka olması gerekmektedir.

Değişim belgesinde bulunması gereken bilgiler e-Devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/btk-telefon-anakart-degisikligi alanından öğrenilebilmektedir.

Yurt dışından yeni geldim ancak beraberimde cihaz getirmedim. Pasaport kayıt hakkımı ücretsiz veya ücretli olarak bir başkasına verebilir miyim?

Ticaret Bakanlığı’nın düzenlemesine göre bir kişi yurt dışından 3 yılda 1 cihaz getirebilmektedir. . Bu düzenleme çerçevesinde cihaz kaydı yapılan cihazın, sadece kayıt yaptıran pasaport sahibinin TC. Kimlik Numarasına kayıtlı GSM hatlarıyla kullanabileceğinden kayıt hakkının bir başkasına devredilmesi mümkün olmamaktadır.

Posta ile gelen ya da internet üzerinden satın alınan cihazımı kayıt altına aldırabilir miyim ?

Ticaret Bakanlığı’nın düzenlemeleri gereği, posta ile gelen ya da internet üzerinden satın alınan cihazlar kayıt altına alınamamaktadır.

Yurt dışından gelirken iki adet cihaz aldım. Kayıt işlemi yaptırabilir miyim?

15/05/2019 tarih ve 30775 sayılı Cumhurbaşkanı Kararınca 3 takvim yılı içerisinde 1 adet cihazın yurda getirilebileceği belirlenmiştir.

Yabancı uyruklu kişilere ait cihazlar kayıt altına alınabilir mi?

Evet alınabilir. YKN (Yabancı Kimlik Numarası) bulunan 18 yaş üstü bireyler PTT’den alacakları e-devlet şifresi ile e-devlet sistemi üzerinden (https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kaydet) kayıt yapabilmektedir. YKN sahibi olmayan (diplomatik belge sahipleri) yabancı uyruklu kişiler de ilgili belgeler ile Abone Kayıt Merkezlerine başvuru yapabilmektedir


Yurt dışından yolcu beraberinde getirilen kayıtlı cihazın arızası nedeniyle Türkiye’deki ithalatçı firma tarafından değişim işlemi yapılması halinde yeni cihazın kayıt işlemi nasıl gerçekleştirilir ?

Yolcu beraberinde getirilen cihazların Türkiye'de ithalatçı firma tarafından değişim işleminin yapılması halinde yeni cihazın kayıt işleminin Türkiye'deki ithalatçı firma tarafından yapılması gerekmektedir.

Kısa süreli Türkiye’de kalacak olanların cihazlarını kayıt altına aldırmaları gerekir mi?

Yurtdışından getirilen cihazların 120 gün kayıt yaptırmadan kullanılabilmektedir. Cihaz 120 gün içinde kayıt edilmemesi durumunda iletişime kapatılmaktadır.

Pasaportuma kayıtlı görünen cihazların kaydını iptal edebilir miyim?

Kendinize ve/veya 18 yaşın altındaki çocuklarınıza ait pasaporta kayıtlı görünen cihazların kayıt işlemlerini e-Devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kaydi-iptal alanından iptal edebilirsiniz:

Pasaportunuzda kayıtlı görünen cihaz veya cihazların kayıt işlemlerinin iptal edilmesi halinde geri alınması mümkün değildir.

Pasaportunuza kayıtlı cihaza ait seçtiğiniz IMEI numarası veya numaraları beyaz listeden çıkartılacaktır.

Beyaz listeden çıkarılan cihazın kullanılması durumunda cihaz kayıt dışı duruma düşecek, kullanan kişiye bu durum SMS ile bildirilecektir.

Yurt içinden satın almış olduğum cihazımın IMEI numarasını sorguladım. “Kayıt dışı olduğu tespit edilen cihaz” uyarısını aldım. Ne yapmalıyım?

Kullanıcının, cihazın satın alındığı yere başvurması gerekmektedir. Yasal yollardan ithal edilen cihaz bilgilerinin Mobil Cihaz Kayıt Sisteminde yer almasını teminen ithalat işlemlerini gerçekleştiren firma tarafından Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na bildirilmesi gerekmektedir. Toplu ithal ve imal edilen cihazların bildirimi ve kaydı yapılmaksızın satılması mümkün olmamakla birlikte; konu hakkında düzenli olarak denetim ve kontroller yapılmak suretiyle bu hususların tespit edilmesi halinde bu cihazlar haberleşmeye kapatılmaktadır.


Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş cihazların bir GSM hattı ile eşleşip eşleşmediği nasıl öğrenilebilir?

E-devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/imei-msisdn-eslesme-sorgulama alanından cihazda *#06# tuşlarına basıldığında ekrana gelen IMEI numarası ve MSISDN (hat numarası) sorgulayarak veya Kurumumuz BTK Tüketici İletişim Merkezi’ni (120) arayarak cihazın IMEI numarasını ve hat numarasını sorgulatarak öğrenebilirsiniz.


Yurt içinden satın almış olduğum cihazın kayıt dışı olduğunu öğrendim, buna ilişkin sahip olduğum haklar nelerdir?

Bu tür cihazlar, ilgili mevzuat çerçevesinde ‘ayıplı mal’ olarak değerlendirildiğinden, tüketiciler 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da belirtilen haklardan faydalanabilir.


Cihazımın IMEI bilgisinin değiştirilmiş olup olmadığını nasıl öğrenebilirim?

E-devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/imei-sorgulama IMEI sorgulama alanında cihazda *#06# tuşlarına basıldığında ekrana gelen IMEI numarasını sorgulayarak öğrenebilir veya Kurumumuz BTK Tüketici İletişim Merkezi’ni (120) arayarak cihazın IMEI numarasını sorgulatarak öğrenebilirsiniz.


Yolcu beraberinde yurt dışından getirilen cihazımın kaydı yapıldıktan sonra elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş (klon) ise bu cihazı nasıl kullanabilirim?

Yolcu beraberinde yurtdışından getirilen cihazlar kayıt sahibi tarafından e-devlet kapısı https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-cep-eslestirme  alanından tek GSM numarası ile eşleşme işleminin gerçekleştirmesi sonucunda kullanıma açılabilecektir


Sorgulamada cihazımın IMEI bilgisinin değiştirilmiş olduğu (klon) sonucunu aldım/cihazıma IMEI bilgisi değiştirilmiş olduğu gerekçesi ile yasal uyarı mesajı geldi. Cihazımı kullanamayacak mıyım?

5809 sayılı Kanunun 57 nci maddesi uyarınca, IMEI bilgisinin değiştirildiği tespit edilen cihazlar haberleşmeye kapatılmakta ve IMEI bilgisi başka cihazlara kopyalanmış olan cihazlar gerçek cihaz sahibi olduğunu belgeleyen kişi tarafından sadece tek hatla eşleştirilmek suretiyle kullanıma açılmaktadır.


Gerekli belgeler ile birlikte Abone Kayıt Merkezine başvuruda bulundum. İşlemlerimin tamamlandığını nasıl anlarım?

Cihaza ilişkin olarak sunulan belgelerde ve cihazın elektronik kimlik bilgisinde sorun bulunmaması halinde, cihaza ilişkin bilgiler eş zamanlı olarak Mobil Cihaz Kayıt Sistemi’ne (MCKS) girilmekte ve cihazın IMEI numarası kayıt altına alınmaktadır. Kurumumuz BTK Tüketici İletişim Merkezi’ne (120) aranarak da konu hakkında bilgi alınabilmektedir.


Elektronik kimlik bilgisi değiştirilmiş (klon) olan cihazıma ait IMEI numarası ile eşleştirilmiş olan GSM hattımı başka cihazda kullanabilir miyim?

Eşleştirme işlemi yalnızca IMEI bilgisi değiştirilmiş olan cihaz için geçerli olduğundan kullanılan hat; kayıtlı olan herhangi bir cihazda sorunsuz olarak kullanılabilmektedir. Ancak IMEI bilgisi değiştirilmiş olan (klon) cihaz, sadece eşleştirilen GSM hattı ile kullanılabilmektedir.


E-devlet üzerinden kayıt başvurusunda bulundum. İşlemlerin tamamlandığını nasıl anlarım?

Kayıt yapılan cihazın IMEI numarasının, e-devlet üzerinden (https://www.turkiye.gov.tr/imei-sorgulama) alanından sorgulama yapılması suretiyle kayıtlı olup olmadığı öğrenilebilmekte ya da Kurumumuz BTK Tüketici İletişim Merkezi (120) aranarak bu konuda bilgi alınabilmektedir.


Elektronik kimlik bilgisi (IMEI) değiştirilmiş (klon) cihazımı nasıl kullanabilirim?

Yurtiçinde herhangi bir firmadan satın almış olduğunuz cihazlarınıza ait IMEI numaralarını eşleştirebilmeniz için bir kereliğine cihazı satın almış olduğunuz firma ile irtibata geçmeniz ve T.C kimlik numaranızı ya da yabancı kimlik numaranızı ilgili firmaya ibraz ederek eşleştirme yapmanız gerekmektedir. IMEI numarası değiştirilmiş cihazın kullanıcısı; cihaz ithalat yolu ile alınmış ise ithalatçı veya imalatçı firmaya başvurmalıdır. İlgili firmanın yapmış olduğu ilk eşleştirmeden sonra https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-cep-eslestirme adresi üzerinden başka GSM hattı ile eşleştirme yapılabilmesi mümkündür.

Bu türde bir cihazın ithalatçı veya imalatçı firmasına ulaşılamaması halinde, gerçek cihazın kullanıcısına ait abone numarası, adli merciler tarafından tespit edilerek Kuruma bildirilebilir.

18 yaşından küçükler için cihaz kaydı yapılabilir mi?

18 yaşından küçük T.C. vatandaşları yurt dışından yolcu beraberinde cihaz getirebilir ve kendi adlarına kayıt yaptırabilir. 18 yaşından küçükler için kayıt başvuruları; anne, baba ya da yasal temsilcilerinin kendi e-devlet sayfaları üzerinden başvuru türü olarak Çocuğumun bilgileri ile başvuru yapacağım seçeneği işaretlenerek çocuğun bilgileri kullanılmak suretiyle yapılabilmektedir.


Bilgi ve İhbar Merkezi’ne nasıl ulaşırım?

7/24 hizmet esasına dayalı olarak çalışan BTK Tüketici İletişim Merkezi’ne (120) numaralı telefon kanalıyla ulaşılabilmektedir.