Merkezi Cihaz Kayıt Sistemi
https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kayit-hakki-sorgulama linkini kullanarak ya da Kurumumuzun BTK Tüketici İletişim Merkezi'ni (120) arayarak kayıt hakkınız olup olmadığını sorgulayabilirsiniz.
Daha önce kayıt yaptırdıysanız, kayıt yaptırdığınız yıl ve takip eden 2 yıl yeni kayıt hakkınız bulunmaz. Bundan sonraki yılın girmesiyle (1 Ocak itibariyle) kayıt hakkınız doğar. Yeni cihaz kaydı yapabilmeniz için en son tarihli cihaz kaydınıza ait yurda giriş tarihi üzerinden en az üç takvim yılının geçmesi gerekir.
Yurtdışından getirilen telefonlar 120 gün kayıt yaptırmadan kullanılabilmektedir. Cihaz 120 gün içinde kayıt edilmemesi durumunda iletişime kapatılmaktadır.
Elektronik kimlik bilgisini haiz cihazların (IMEI numarasına sahip) tamamının kayıt altına alınması gerekmektedir. (cep telefonları, dizüstü bilgisayarlar vs.)
IMEI numarası cihazın *#06# tuşlarına basılmak suretiyle öğrenilebilmektedir.
Yurt dışından getirilen cihazlar, yurda giriş tarihinden itibaren 120 gün kayıt yaptırmadan kullanılabilmektedir. Belirtilen süre içerisinde kayıt işlemi gerçekleştirilmeyen cihazlar kayıt dışı olmaları sebebiyle iletişime kapatılmaktadır.
E-devlet kapısı üzerinden yapılan kayıt işleminde yurda giriş yapan belge sahibi şahsına ait bilgileri e-Devlet şifresi ile https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kaydet adresinden cihaz kaydını yapabilmektedir. e-Devlet kapısı üzerinden yapılan başvurularda kişiden herhangi bir belge talep edilmemekte olup kontroller elektronik ortamda yapılmaktadır.
IMEI kaydı için kişiye ait yurda giriş yapılan belgenin son üç yıl içerisinde herhangi bir cihaz kayıt işleminde kullanılmamış ve kişinin Türkiye’ye giriş yaptığı tarih üzerinden 365 günlük hak düşürücü sürenin geçmemiş olması gerekmektedir.
T.C. kimlik numarası ve yabancı kimlik numarası bulunan, e-Devlet şifresi alabilen kişilerin tek kayıt mercii olan e-Devlet kapısı https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kaydet üzerinden sisteme giriş yaparak gerekli bilgileri doldurmak suretiyle kayıt işlemini gerçekleştirmesi gerekmektedir.
E-devlet kapısın üzerinden işlemde bulunmasına izin verilmeyen kişiler (diplomatik belge sahipleri) aşağıda belirtilen işletmecilerin Abone Kayıt Merkezlerine başvurur.
E-devlet sisteminden kayıt hakkının sorgulanması (https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kayit-hakki-sorgulama) harç ücretinin yatırılması (2020 yılı için 2006,20 TL) ve kayıt işlemlerinin tamamlaması gerekmektedir.
Dekont üzerinde kayıt yapılmak istenen cihaza ait *#06# tuşlarına basıldığında ekrana gelen 15 haneli IMEI numarasının, yurda giriş yapan belge sahibine ait ad ve soyad ile TC Kimlik numarasının yer alması gerekmektedir. IMEI numarasının doğru olmasına dikkat edilmelidir. Çift IMEI numaralı cihazlar için dekont üzerinde cihaza ait 15 haneli tek IMEI numarasının yer alması yeterlidir.
Hayır. E-devlet kapısından kayıt işleminin son aşamasına kadar tamamlanması gerekmektedir. E-devlet kapısından kayıt yapılmasına izin verilmeyen kişiler (diplomatik belge sahipleri) ise abone kayıt merkezlerinden kayıt işlemini yaptırması gerekmektedir. Harç ödemesi kayıt sırasında sisteme entegre bankalar ya da vergi dairesi aracılığıyla yapıldı ise e-Devlet kayıt sayfasına geri dönülerek kayıt işleminin onaylanması ve sekiz rakamdan oluşan başvuru takip numarasının alınması gerekmektedir.
Yolcu beraberinde getirilen telefon kullanım izin harcı Hazine ve Maliye Bakanlığı internet vergi dairesi üzerinden kredi kartı ile de ödenebilmektedir. Harcın EFT ile ödenebilmesi, kullanmakta olduğunuz bankanıza ait işlemlerde bu seçeneğin bulunması halinde mümkündür
Cihazın kayıtlı olup olmadığı hakkında bilgi; E-devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/imei-sorgulama alanından sorgulama yapılarak veya Kurumumuzun BTK Tüketici İletişim Merkezi'nden (120) öğrenilebilmektedir.
Cihaza ilişkin olarak sunulan belgelerde ve cihazın elektronik kimlik bilgisinde sorun bulunmaması halinde, cihaza ilişkin bilgiler eş zamanlı olarak Mobil Cihaz Kayıt Sistemi’ne (MCKS) girilmekte ve cihazın IMEI numarası kayıt altına alınmaktadır. BTK Tüketici İletişim Merkezi (120) aranarak da konu hakkında bilgi alınabilmektedir.
Yolcu beraberinde yurtdışından getirilen cihazın arızalanması nedeniyle cihazın ya da ana kartının değiştirilmesi durumunda; ilk kayıt başvuru sahibinin (yolcu beraberi cihazın kaydını yaptıran kişi) veya değişim amaçlı cihazın ithalatçısının ya da imalatçısının Kuruma başvurusu ile IMEI değişim işlemi yapılabilmektedir.
İlk kayıt başvuru sahibinin; değişimi yapan firmadan almış olduğu değişim belgesi ile e-Devlet kapısı https://www.turkiye.gov.tr/btk-telefon-anakart-degisikligi üzerinden başvuru yapması gerekmektedir.
Antetli kâğıt veya firma kaşesinin olması, firmanın adı/ünvanı ile adres veya telefon bilgilerinin, cihazın eski ve yeni IMEI numaralarının değişim belgesinde yer alması ve her iki cihazın aynı marka olması gerekmektedir.
Değişim belgesinde bulunması gereken bilgiler e-Devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/btk-telefon-anakart-degisikligi alanından öğrenilebilmektedir.
Ticaret Bakanlığı’nın düzenlemesine göre bir kişi yurt dışından 3 yılda 1 cihaz getirebilmektedir. . Bu düzenleme çerçevesinde cihaz kaydı yapılan cihazın, sadece kayıt yaptıran pasaport sahibinin TC. Kimlik Numarasına kayıtlı GSM hatlarıyla kullanabileceğinden kayıt hakkının bir başkasına devredilmesi mümkün olmamaktadır.
Ticaret Bakanlığı’nın düzenlemeleri gereği, posta ile gelen ya da internet üzerinden satın alınan cihazlar kayıt altına alınamamaktadır.
15/05/2019 tarih ve 30775 sayılı Cumhurbaşkanı Kararınca 3 takvim yılı içerisinde 1 adet cihazın yurda getirilebileceği belirlenmiştir.
Evet alınabilir. YKN (Yabancı Kimlik Numarası) bulunan 18 yaş üstü bireyler PTT’den alacakları e-devlet şifresi ile e-devlet sistemi üzerinden (https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kaydet) kayıt yapabilmektedir. YKN sahibi olmayan (diplomatik belge sahipleri) yabancı uyruklu kişiler de ilgili belgeler ile Abone Kayıt Merkezlerine başvuru yapabilmektedir
Yolcu beraberinde getirilen cihazların Türkiye'de ithalatçı firma tarafından değişim işleminin yapılması halinde yeni cihazın kayıt işleminin Türkiye'deki ithalatçı firma tarafından yapılması gerekmektedir.
Yurtdışından getirilen cihazların 120 gün kayıt yaptırmadan kullanılabilmektedir. Cihaz 120 gün içinde kayıt edilmemesi durumunda iletişime kapatılmaktadır.
Kendinize ve/veya 18 yaşın altındaki çocuklarınıza ait pasaporta kayıtlı görünen cihazların kayıt işlemlerini e-Devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-kaydi-iptal alanından iptal edebilirsiniz:
Pasaportunuzda kayıtlı görünen cihaz veya cihazların kayıt işlemlerinin iptal edilmesi halinde geri alınması mümkün değildir.
Pasaportunuza kayıtlı cihaza ait seçtiğiniz IMEI numarası veya numaraları beyaz listeden çıkartılacaktır.
Beyaz listeden çıkarılan cihazın kullanılması durumunda cihaz kayıt dışı duruma düşecek, kullanan kişiye bu durum SMS ile bildirilecektir.
Kullanıcının, cihazın satın alındığı yere başvurması gerekmektedir. Yasal yollardan ithal edilen cihaz bilgilerinin Mobil Cihaz Kayıt Sisteminde yer almasını teminen ithalat işlemlerini gerçekleştiren firma tarafından Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na bildirilmesi gerekmektedir. Toplu ithal ve imal edilen cihazların bildirimi ve kaydı yapılmaksızın satılması mümkün olmamakla birlikte; konu hakkında düzenli olarak denetim ve kontroller yapılmak suretiyle bu hususların tespit edilmesi halinde bu cihazlar haberleşmeye kapatılmaktadır.
E-devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/imei-msisdn-eslesme-sorgulama alanından cihazda *#06# tuşlarına basıldığında ekrana gelen IMEI numarası ve MSISDN (hat numarası) sorgulayarak veya Kurumumuz BTK Tüketici İletişim Merkezi’ni (120) arayarak cihazın IMEI numarasını ve hat numarasını sorgulatarak öğrenebilirsiniz.
Bu tür cihazlar, ilgili mevzuat çerçevesinde ‘ayıplı mal’ olarak değerlendirildiğinden, tüketiciler 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da belirtilen haklardan faydalanabilir.
E-devlet kapısı üzerinden https://www.turkiye.gov.tr/imei-sorgulama IMEI sorgulama alanında cihazda *#06# tuşlarına basıldığında ekrana gelen IMEI numarasını sorgulayarak öğrenebilir veya Kurumumuz BTK Tüketici İletişim Merkezi’ni (120) arayarak cihazın IMEI numarasını sorgulatarak öğrenebilirsiniz.
Yolcu beraberinde yurtdışından getirilen cihazlar kayıt sahibi tarafından e-devlet kapısı https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-cep-eslestirme alanından tek GSM numarası ile eşleşme işleminin gerçekleştirmesi sonucunda kullanıma açılabilecektir
5809 sayılı Kanunun 57 nci maddesi uyarınca, IMEI bilgisinin değiştirildiği tespit edilen cihazlar haberleşmeye kapatılmakta ve IMEI bilgisi başka cihazlara kopyalanmış olan cihazlar gerçek cihaz sahibi olduğunu belgeleyen kişi tarafından sadece tek hatla eşleştirilmek suretiyle kullanıma açılmaktadır.
Cihaza ilişkin olarak sunulan belgelerde ve cihazın elektronik kimlik bilgisinde sorun bulunmaması halinde, cihaza ilişkin bilgiler eş zamanlı olarak Mobil Cihaz Kayıt Sistemi’ne (MCKS) girilmekte ve cihazın IMEI numarası kayıt altına alınmaktadır. Kurumumuz BTK Tüketici İletişim Merkezi’ne (120) aranarak da konu hakkında bilgi alınabilmektedir.
Eşleştirme işlemi yalnızca IMEI bilgisi değiştirilmiş olan cihaz için geçerli olduğundan kullanılan hat; kayıtlı olan herhangi bir cihazda sorunsuz olarak kullanılabilmektedir. Ancak IMEI bilgisi değiştirilmiş olan (klon) cihaz, sadece eşleştirilen GSM hattı ile kullanılabilmektedir.
Kayıt yapılan cihazın IMEI numarasının, e-devlet üzerinden (https://www.turkiye.gov.tr/imei-sorgulama) alanından sorgulama yapılması suretiyle kayıtlı olup olmadığı öğrenilebilmekte ya da Kurumumuz BTK Tüketici İletişim Merkezi (120) aranarak bu konuda bilgi alınabilmektedir.
Yurtiçinde herhangi bir firmadan satın almış olduğunuz cihazlarınıza ait IMEI numaralarını eşleştirebilmeniz için bir kereliğine cihazı satın almış olduğunuz firma ile irtibata geçmeniz ve T.C kimlik numaranızı ya da yabancı kimlik numaranızı ilgili firmaya ibraz ederek eşleştirme yapmanız gerekmektedir. IMEI numarası değiştirilmiş cihazın kullanıcısı; cihaz ithalat yolu ile alınmış ise ithalatçı veya imalatçı firmaya başvurmalıdır. İlgili firmanın yapmış olduğu ilk eşleştirmeden sonra https://www.turkiye.gov.tr/btk-imei-cep-eslestirme adresi üzerinden başka GSM hattı ile eşleştirme yapılabilmesi mümkündür.
Bu türde bir cihazın ithalatçı veya imalatçı firmasına ulaşılamaması halinde, gerçek cihazın kullanıcısına ait abone numarası, adli merciler tarafından tespit edilerek Kuruma bildirilebilir.
18 yaşından küçük T.C. vatandaşları yurt dışından yolcu beraberinde cihaz getirebilir ve kendi adlarına kayıt yaptırabilir. 18 yaşından küçükler için kayıt başvuruları; anne, baba ya da yasal temsilcilerinin kendi e-devlet sayfaları üzerinden başvuru türü olarak Çocuğumun bilgileri ile başvuru yapacağım seçeneği işaretlenerek çocuğun bilgileri kullanılmak suretiyle yapılabilmektedir.
7/24 hizmet esasına dayalı olarak çalışan BTK Tüketici İletişim Merkezi’ne (120) numaralı telefon kanalıyla ulaşılabilmektedir.